Класний керівник

ОПИС ДОСВІДУ
Тема досвіду: «Формування в учнів загальнолюдських норм гуманістичної моралі та ціннісного ставлення до них»

Адреса досвіду: Тріскинська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів відділу освіти Сарненської РДА
Автор досвіду: Сьоміна Леся Сергіївна, класний керівник 8-А класу, вчитель математики
Провідна наукова ідея досвіду: виховати в учнів почуття обов'язку і поняття честі, уміння підкоритися товаришеві й наказати йому, бути ввічливим, суворим, добрим і стійким - залежно від умов життя, удосконалення особистості не тільки як головної продуктивної сили, а й духовно багатої, морально благородної особи.
Мета досвіду: виховання висококультурної, інтелектуальної, творчої особистості, яка здатна забезпечити прогрес нації, вихід держави на рівень цивілізованих країн світу. Створення умов для саморозвитку і самореалізації особистості учня, його успішної соціалізації в суспільстві; формування в учнів загальнолюдських норм гуманістичної моралі та ціннісного ставлення до них.
Завдання:
·     виховання поваги до загальнолюдських духовних цінностей;
·     формування шанобливого ставлення до Батьківщини, суспільства, праці, до людей і самих себе;
·  виховання почуття власної гідності, честі, свободи, рівності, працелюбності, самодисципліни;
·     вироблення умінь і навичок моральної поведінки;
·     формування моральної культури особистості, засвоєння моральних норм суспільства.
Наукова основа досвіду:
Програма національного виховання учнівської молоді Рівненщини;
Національна доктрина розвитку освіти України у ХХІ столітті;

Указ Президента України „Про заходи щодо розвитку духовності, захисту моралі та формування здорового способу життя громадян”.
Актуальність досвіду: Майбутнє української нації значною мірою залежать від рівня духовної культури молодого покоління. Усвідомлення моральних норм суспільства і створення моральних переконань, ідеалів і звичок поведінки стимулюють громадську і творчу активність людини, визначають мотиви їїдіяльності, тим самим впливають і на суспільних розвиток. Проблема виховання моральної культури – це проблема формування людського в людині, її духу, гуманістичних цінностей, "доброго розуму", гуманістичної свідомості, гуманістичного знання. Моральна культура несе в собі загальнолюдські цінності, національні моральні ідеали, що відбивають рівень розвитку цивілізації.
Новизна досвіду: У сучасному інформатизованому суспільстві щораз більше знецінюються морально-етичні ідеали наших предків, тому проблеми духовного й морального виховання особливо актуальні. Саме тому стараюся прищеплювати своїм учням усвідомлення того, що «голова повинна виховувати серце» (Й. Шиллер), адже кожен відповідатиме за свої вчинки перед власною совістю, людьми і перед Богом.
Очікувані результати: Учні поважають та дотримуються принципів загальнолюдської моралі: правди, справедливості, доброти, стриманості, працелюбства, патріотизму та ін.; учні проявляють повагу до людей, культурно-національних, духовних, істо­ричних цінностей України, народної національної спадщини України; учні розвивають свої творчі здібності беручи активну участь у громадському житті класу, загальношкільних заходах.
Виховання – багатогранний і складний процес, значення якого неможливо переоцінити. Він передбачає формування у дитини єдиної системи цінностей і соціальних компетенцій. А це і ставлення до себе і своїх батьків, відношення до природи, суспільства, своєї країни тощо.
На мою думку, діяльність класного керівника дуже цікава, багатогранна, трудомістка. Вона пов’язана з непередбаченими труднощами, невдачами, навіть розчаруваннями, а іноді – з безсонними ночами, сльозами… Все це так. Але коли бачиш, як на твоїх очах виростає Людина, як збагачується її духовний світ, як дитина починає усвідомлювати своє місце в житті, а у вирішенні проблем шукає підтримки в тебе і вдячна за це, забуваєш про прикрощі і безсонні ночі, а душу наповнює почуття глибокого задоволення. Сподіваюсь, що моя любов зігріє їх серця та торкнеться дитячих душ.
В даний час є класним керівником 8-А класу. За ці роки я пройшла шлях від виховання молодших підлітків, де відбувається формування цінностей колективу, до старших підлітків, які намагаються утвердитися в колективі через органи самоврядування, через вираження своїх морально-етичних позицій.
Протягом багатьох століть у людства склалися свої принципи і закони життя, моральні цінності. Останні втілюють у собі найрізноманітніші прояви добра. До них, зокрема, належить добро, любов, дружба, справедливість,свобода, милосердя. Я маю надію, що мої вихованці стануть новою українською елітою – моральною, духовною, високоосвіченою, інтелектуальною, культурною, національно свідомою. Я мрію виховати людину добрих помислів, почуттів і дій, яка існує в гармонії із світом, із власним серцем. Це й стало провідною ідеєю моєї роботи.
Щоб моя мрія стала реальністю, мета та виховні завдання спрямовані на:
·розвиток особистості дитини, формуванню її інтелектуально­го та морального потенціалу.
·виховування поваги до народної національної спадщини.
·утвердження принципів загальнолюдської моралі: правди, справедливості, доброти, стриманості, працелюбства, патріотизму та ін.
·виховання поваги до людей, культурно-національних, духовних, істо­ричних цінностей України.
·виховання духовної культури особистості, створення умов для вільного вибору своєї світоглядної позиції;
·забезпечення духовного взаємозв’язку поколінь, виховання поваги до батьків, жінки-матері, культури та історії рідного народу;
·розвиток творчих здібностей учнів.
Для реалізації цих завдань у класі був розроблений план виховної роботи, що охопив усі напрямки виховання.
Систематизована була організація та участь у календарні, традиційні шкільні, сільські свята, заходи, конкурси, заходи щодо зміцнення моральності та утвердження здорового способу життя та ін.
Виховна робота в класі проводиться згідно затвердженого плану роботи, що складений відповідно до Програми національного виховання учнівської молоді Рівненщини. Основні виховні заходи спрямовано на реалізацію поставленої проблеми: «Формування в учнів загальнолюдських норм гуманістичної моралі та ціннісного ставлення до них»
Організація учнівського самоврядування

   Щороку на початку І семестру в класі організовується учнівське самоврядування. Шляхом таємного голосування, з врахуванням особистих інтересів між учнями розподіляються громадські доручення, організовується чергування у класній кімнаті, чергування по школі. Варто відзначити, що всі ланки учнівського самоврядування працюють злагоджено.

Ціннісне ставлення особистості до держави і суспільства.
Відповідно до всесвітніх історичних дат, пам’ятних подій нашої держави і села проводились різноманітні заходи:
·   акція «Милосердя»;
·   свято з нагоди Дня писемності української мови;
·   усний журнал до Дня писемності і мови, який складався з таких сторінок «Ми є діти українські», «Мова наша калинова, мова наша солов’їна», «З історії виникнення слов’янської писемності», «Скорботний шлях української мови», «О, мово, ти мене зростила!»;
·   конкурс юних декламаторів класу «Моя любове, Вкраїно»;




Переможці конкурсу декламаторів









Компетентне журі
у роздумах









· година спілкування до Дня пам’яті жертв голодомору «Геноцид’ 32-33. Памятаємо!», учні класу ознайомилися із фотоматеріалами, а також почули сумну правду про 1932-1933 роки: учні зачитували свідчення очевидців, декламували вірш «Фрагмент пам'яті», говорили мовою фактів, ознайомилися з наказом президента України «Про оголошення в Україні 2008 року Роком пам'яті жертв Голодомору»;
· година громадянськості «Громадянин України – громадянин світу» метою заходу було дати поштовх для формування компетентного, активного, відповідального громадянина й патріота України. Учні познайомилися з такими поняттями як патріотизм, космополізм, з людьми-космополітами. Було проведено соціологічне дослідження учнів класу, а на завершення «Ігри патріотів»;
· етнографічна година «Люблю я свій народ, ціную його звичаї»;
· година спілкування на основі власного  дослідження «Тільки пам'ять не сивіє», з нагоди визволення Сарненщини від німецько-фашистських загарбників, учні ознайомилися з подіями Другої світової війни на території рідного краю, дізналися про героїзм наших земляків у боротьбі з ворогом та наскільки стратегічно важливим було місто Сарни. А ще надзвичайно цікаво було їм дізнатися про пам’ятник-літак, який вдячні жителі міста встановили пілотам, що захистили місто 22 березня 1944 року;
· година спілкування «Перед храмом любові та болю», присвячена 27-річниці аварії на ЧАЕС. На цьому занятті разом з учнями 7-А та 8-Б класів ми повернулися в минуле і пригадали, якої непоправної шкоди завдала Чорнобильська трагедія, переглянули документальний фільм «Чорнобиль»;



Стінгазета 
«Чорнобиль у вогні»









Година спілкування
«Перед храмом любові та болю»








· година мужності «Невідома війна» приурочена до Дня перемоги, окрім учнів класу виявили бажання більше дізнатися про часи війни ще й учні 9 класу. Тут учні ознайомилися з справжніми фотографіями, кінокадрами та документами, усі відеоматеріали, що вони переглядали були відзняті або військовими кореспондентами або самими солдатами іноді це фото, які були вилучені у фашистських полонених або німецьких архівах.
·   привітання хлопчиків класу з Днем захисника Вітчизни.

Ціннісне ставлення особистості до історичних,
культурних і духовних надбань свого народу.
З метою формування ціннісного ставлення особистості до історичних, культурних і духовних надбань свого народу учні взяли участь у наступних заходах:
·   виставка «Свято квітів і врожаю», учні підготували чудову композиціяю «Щедра осінь чарівниця», яку виростили разом з батьками;
·   година історичної пам'яті «Невідомі сторінки історії нашого краю»;
·   заочна експедиція «Мій край – Волинське Полісся», де учні познайомилися з літературою нашого краю, зокрема з письменниками, які жили і творили на Рівненщині, серед них Юрій Береза, Леонід Куліш. Валентина Петренко, Надія Свищевська та інші. Діти настільки захопилися перечитуванням їхнії творів, що хрестоматія «Письменники Рівненщини – дітям» ще довго мандрувала від рук до рук, аж поки не повернулася до мене.
· фольклорне свято «Волинські веснянки», учні з радісю співали веснянки, які заздалегідь підготували, інсценізували зустріч весни в селі минулих часів, грали в ігри.
Ціннісне ставлення особистості до сім’ї, родини людей.
·   бесіда «З чого починається дорослість»;
·   конкурс на краще родовідне дерево. У цьому конкурсі активну участь приймали не тільки учні класу. Але й їхні батьки, які допомагали встановити родинні зв’язки і надавали інформацію для створення якнайповнішого родоводу;
·   відкрита година спілкування «Гарна дружба не зламається». На годину спілкування ми запросили класних керівників та адміністрацію школи, щоб поділитися секретами міцної дружби в нашому класному колективі. На завершення склали власні закони дружби «Абетку дружби», яка протягом року була справжнім законом нашого класу на стіні;

·   година спілкування «Даруймо людям радість», на занятті виховула в учнів почуття доброти, чуйності, милосердя, поваги до людей. Ознайомилися, що говорить про добро Біблія, розглядали ситуації і шукали способи вирішення їх опираючись на закони доброти;
·   розмова в дружньому колі «Співрозмовник», формували навички групової взаємодії та ефективного спілкування, формування позитивної самооцінки. Проводилися рівні вправи на згуртування колективу, такі як «Не хочу хвалитися, але я добре…», «Очікування», «Бінго», «Ярлики», «Усе залежить від тебе». Це заняття було цікавим тим, що учні самі склали «Поради для ровесників», а на завершення проведено тест «Чи гарний ти співрозмовник?»;
· година спілкування «Ніколи не забувай, що ти живеш серед людей».

Ціннісне ставлення особистості до себе.
Відбувалося через пропагування здорового способу життя, а тому заплановано і проведено такі заходи:
·   перший урок «Щоб здоров'я добре мати, слід про нього змалку дбати!», на якому учні класу обговорювали згубний вплав шкідливих звичок на дитячий організм, а про говорячи про правила здорового способу життя та корисні звички створили «Храм здоров'я», проводилися ігри «Уявний мікрофон», «Віночок», діти готували інформаційні хвилинки в групах: І група – «Ні – наркотикам», ІІ група – «Ні – курінню!», ІІІ група – «Ні – алкоголю!». А також було проведено вправи спрямовані на відстоювання власних переконань, гра «Пантоміма» і на завершення планета «Здоров'я»;
·   олімпійський урок «Спорт і фізичне виховання – утвердження здорового способу життя та зміцнення миру», учні мали змогу ознайомитися з історією виникнення Олімпійських ігор та засновниками, з символікою і метою проведення цих ігор, переглянули фотографії українських спортсменів – переможців Олімпіади;
·   диспут «Щастя – це…», всі учні активно приймали участь в обговорення, що таке щастя і як його досягти;
·   усний журнал «Здоров'я – головне багатство», тут активними учасниками стали хлопці з Центру спорту та здоров'я, а решта учнів взяли участь у виставці малюнків «Я обираю здоров'я», яка була проведена в рамках журналу; 
·  диспут «Чи модно бути вихованим?»;
·   турнір «Я знаю про позитивні риси характеру»;
·   морально-етична бесіда «Культура спілкування з ровесниками», навчала дітей навичок спілкування, закріплювали ці навички в ігровій формі («ігри «Пантоміма», «Замок Чарівних Дзеркал», «Дзеркало» «Замок Веселих смішинок», «Замок Ввічливого Лицаря», «Замок Феї Ввічливості») ознайомила дітей з формами спілкування, а на завершення склали «Словник ввічливих слів»;
·   година спілкування «Друг – це означає другий Я»
Ціннісне ставлення особистості до природи.
Метою даного напрямку є формування екологічного та природничого світогляду, інтересу до пізнання природи, відповідального ставлення до неї, щоб досягнути хорошого результату було заплановано і проведено такі заходи:
·  щотижневе прибирання закріпленої території;
·  анкета думок «Майбутнє природи мого Поліського краю»;
·  тренінг «Збережемо природні святині»;
·  інтелектуальна гра «Чи знаєш ти водойми нашого краю?»
·  розмова у колі «Екологічні проблеми України та Рівненщини», діти самостійно підготували матеріал;
· традиційна прогулянка в ліс з частуваннями, де зазвичай дуже весело проводимо час, граючи в рухливі ігри, смажимо сало, а після себе обов’язково прибраємо все сміття, адже знаємо, що наступного року знову традиційно сюди повернемося.




      Рух – основа життя










А тепер і поїсти час!








Ціннісне ставлення особистості до праці.
Щоб виховати працелюбство, свідоме ставлення до праці, ознайомити з трудовим кодексом, сприяти формуванню мотивів праці було проведено:
·  рейд «Шкільне приладдя», відповідальні Центр дисципліни та порядку;
·  трудовий десант «Біля  мого будинку»;
·  Тиждень чистоти «Хай сяє школа рідна чистотою»;
·  операція «Чистий клас» (щомісяця).
·  дискусія «З магазину чи власними руками», всі учні дійшли висновку, що найкорисніша і найсмачніша їжа та яка вирощена власними руками;
·  бесіда «Всі професії важливі», діти підготували рекламу, щоб заохотити однокласників обрати саме таку професію;
·  бесіда «Щастя у праці»;
·  трудовий десант «Турбота»;
·  трудова операція «Догляд за квітами», дівчата класу організували роботу по озелененню класної кімнати, висадили кімнатні рослини, а Мосійчук Діана займалася своєчасним поливом;
·  Всеукраїнський суботник до Дня довкілля, в ході якої учні класу прибирали територію не тільки на пришкільній ділянці, але й на території села.



Де руки і охота – там скора робота.










Роботі як не сядеш на плечі, 
то вона тобі сяде.









Ціннісне ставлення особистості до мистецтва.
Формуванню художньо-естетичної культури, мислення та почуттів сприяли:
·   парад талантів «На крилах музи», конкурсна програма, де кожен з учнів міг показати, що всіє і що найкраще в нього виходить;
·   вернісаж учнівської творчості «Чарівні акварелі», в класній кімнаті було організовано виставку малюнків пір року, зі зміною пори року влаштовувалася нова виставка;
·   літературно-музичне свято «Наша пісня, наша душа», з участю керівника вокальної студії «Дзвіночок» було організоване ціле дійство;
· година спілкування «Сучасний світ інформації», на занятті ми вчилися правильно обирати джерело інформації, правильно користуватися ЗМІ, безпечно користуватися мобільним зв’язком та інтернетом, правильно робити вибір телепередач. На завершення кожна дитина отримала пам’ятку «10 правил безпеки в інтернеті»;
· поетична свічка «Ми Шевченкові онуки», на занятті діти поділилися знаннями та цікавими фактами з життя Т. Г. Шевченка, декламували вірші «Мені тринадцятий минало», «На Великдень на соломі», «Світає», «Зоре моя вечірняя», «Садок вишневий коло хати», слухали пісні «Реве та стогне Дніпр широкий», «Думи мої, думи мої», «По діброві вітер виє», а також оформили стінгазету до Шевченківських днів в школі.
Індивідуальна робота.
На основі комплексного діагностування складено план індивідуальної роботи з окремими учнями. Головною метою попередження правопорушень та усунення рис девіантної поведінки, а також розвиток мотивів навчання. Для досягнення поставленої мети систематично :
·   бесіди «Вчись володіти собою»;
·   бесіди «Підготовка учня до уроків»;
·   бесіди з хлопцями класу «Ваш зовнішній вигляд»;
·   анкетування «Характер взаємостосунків між учнями та батьками»;
·   короткі повідомлення в щоденник про відповідальність при порушенні закону;
·   бесіди «Основа знань – старанність і труд»;
·   бесіди «Навчання – це праця»
·   бесіда з учнями про поведінку під час уроків та на перервах (при потребі);
·   бесіди про пропуски навчальних занять без поважних причин;
·   бесіди з дівчатами класу «Початок статевого дозрівання дівчини»;
·   мозкова атака «Твоя самодисципліна, воля, саморозвиток»;

·   анкетування «Що є головним у твоєму житті?».

Заходи з техніки безпеки
Життя людини – найвища цінність, життя дитини – це цінність у квадраті. Сучасні умови вимагають якісного вдосконалення освіти безпеки життєдіяльності людини, тому робота щодо збереження життя та здоров'я спрямована на формування в учнів потреб дотримуватися правил безпеки життєдіяльності. З цією метою на протязі всього навчального року щотижня у щоденники учнів вклеюються інструктажі, правила, поради, пам’ятки з техніки безпеки, оформлено куточок техніки безпеки в класі, систематичне його поновлення. Проводяться бесіди перед осінніми, зимовими та весняними канікулами, попередження батьків щодо забезпечення безпечних умов життєдіяльності учнів вдома, щотижневе повторення Правил дорожнього руху залежно від пори року додавання окремих правил, бесіди про правила поведінки і в лісі і біля водойм, про небезпеку, що чатує вдома, в школі, на дорогах тощо.

Робота з батьками

Значне місце у діяльності класовода займає робота з батьками.  Батьки – авторитети, і найбільш зацікавлені в навчанні й вихованні дітей. Педагогічний досвід допоміг зробити однозначний висновок: основний рушійний фактор у вихованні дитини – сім’я. І як би школа ефективно не будувала свою роботу, необхідних результатів вона не отримає, коли не буде справжнього виховання  родині, сім’ї. Твердо переконана, народна педагогіка – оптимальний варіант співдружності школи і сім’ї.

Форми роботи з батьками

Загальношкільні заходи:
Учні класу активно приймають участь у загальношкільних святах та допомагають в їх організації, зокрема:
·   урочиста лінійка з нагоди початку нового навчального року;
·   конкурс-виставка «Свято квітів і врожаю»;
·   концерт до Дня вчителя;
·   акція «Червона стрічка» до Всесвітнього дня боротьби зі СНІДом;
·   випуск стіннівок до Дня писемності, до Дня учителя, до Нового року, до Шеченківських днів;

·   проведення загальношкільного свята Нового року для учнів свого туру;
·   шкільний конкурс «Юна зірка»;

·   Тиждень математики;


·   шкільний конкурс «Містер школи»;

·   шкільний конкурс «Музичний вернісаж»;

Очікувані результати:
1.     Свідоме ставлення до життя (розважливість у вчинках, поміркованість у прийнятті рішень, у виборі шляхів власного розвитку);
2.     Прагнення до  духовного збагачення;
3.     Уміння узгоджувати бажання з обов’язками;
4.     Усвідомлення моральних цінностей та цінності свободи;
5.     Громадянська свідомість, патріотизм;
6.     Утвердження гуманістичної моралі та формування поваги до таких цінностей як свобода, рівність, справедливість;
7.     Утвердження толерантного світогляду, сприйнятливості до культурного плюралізму, загальнолюдських цінностей, толерантного ставлення до інших культур і традицій;
8.     Сприятливі умови для самореалізації особистості в Україні відповідно до її інтересів та можливостей; для розвитку професіоналізму, високої мотивації до праці як основи конкурентоспроможності особистості.

Немає коментарів:

Дописати коментар